اهم وظايف وظايف ماه رمضان که از همه مهمتر و ركن است، ترك حرام است. چون در آن خطبه شعبانيه كه پيغمبراكرم صلی الله علیه و آله براي آماده كردن مسلمانان انشاء فرمودند تا بيشتر از روزه گرفتن ماه رمضان استفاده كنند، آن آخر (روایت) در کتاب دارد كه اميرالمؤمنين علیه السلام برخاستند و از ايشان پرسيدند در اين ماهي كه شما اين­همه براي آن فضيلت ذكر كرديد چه عملي از همه عمل­ها ارزشمندتر است تا ما دنبال آن برويم؟ فرمودند: «الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»، گناه نكنيد. شما گناه نكنيد از همه بيشتر عمل كرده­ايد.        

درس اخلاق عارف بالله حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی (اعلی الله مقامه)

نوشته شده توسط لیلی در جمعه بیستم تیر ۱۳۹۳ |

1) بايد بدانيد زن و فرزند از اول مالک و صاحب دارند و آن خدای سبحان است و شما آنها را به عنوان امانت در اختيار داريد و مالک آنها نيستيد، فلذا وظيفة شما خوب امانتداری کردن و زمينة رشد و کمال آنها را فراهم نمودن است و اگر   بر اساس عهد و پيمانی که در رابطه با زن و بچه با خدا بسته عمل نکند مؤاخذه خواهد شد.

2) فهم درست از زندگی مشترک[ يعنی واقعاً مشترک باشند و سهم آدم ها را بداند]

3) توجه به تفاوت ها[به خاطر تفاوت جنسيت و ويژگی هرکدام و مديريت صحيح آن]

4) پيوند واقعی باشد[يعنی غم و شادی همديگر، يکديگر را محزون و خوشحال نمايد نه اينکه فقط در کنار هم باشند]

5) مديريت خانواده حمايت و پشتيبانی است نه حاکميت و حکمرانی زينهار از حکمرانی بپرهيزيد.

6) ايجاد قابليت زيستن مشترک و اينکه بدانيد بعد از ازدواج مال خودت نيستی فلذا بايد از خيلی از خواست های فردی و شخصی بگذريد و به خواست جمعی و خانوادگی توجه کنيد.

7) مردان به خاطر توانمندی بيشتر قوّام(تکيه گاه) خانواده هستتند و مسئوليت سنگين تری بر عهده دارند و زنان تکيه خواه هستند، بنابر اين سعی کنيد تکيه گاه خوبی برای خانوادة خود باشيد تا زن و فرزند بتوانند به راحتی خواست ها و مشکلاتشان را بيان کنند. 

8) زن ها سطحی نگرند و به زيبايی ها علاقة بيشتری دارند، از اين روی سلايق آنها را تأييد و تشويق کنيد وگرنه زندگی تلخی خواهيد داشت.

9)حرف زدن برای زنان از آب و نان ضروری تر است و از نيازهای اساسی و حياتی آنان می باشد بنابر اين فرصتی برای حرف زدن با آنها اختصاص دهيد و سعی کنيد در برابرشان گوش باشيد تا زبان. 

10) زنها دوست دارند محبت قلبی ابراز و اظهار شود فلذا از ابراز و اظهار محبت نسبت به آنها دريغ نورزيد و آن را بر زبان بياوريد.

پيامبر اسلام (ص)می فرمايند: اين گفتار شوهر نسبت به همسرش که « من تو را دوست دارم» هرگز از قلب زن بيرون نمی رود.

11) خانه بايد کانون محبت و عاطفه باشد و زنان تشنة محبت هستند فلذا محبت کنيد تا محبت ببينيد.   

[تربيت صحيح ، خانواده سالم- استاد محمد نيكنام /ص25]

نوشته شده توسط مجنون در جمعه ششم تیر ۱۳۹۳ |


 

1. هر وقت در زندگی‌ات گیری پیش آمد و راه بندان شد، بدان خدا کرده است؛ زود برو با او خلوت کن و بگو با من چه کار داشتی که راهم را بستی؟ هر کس گرفتار است، در واقع گرفته ی یار است.

2. زیارتت، نمازت، ذکرت و عبادتت را تا زیارت بعد، نماز بعد، ذکر بعد و عبادت بعد حفظ کن؛ کار بد، حرف بد، دعوا و جدال و… نکن و آن را سالم به بعدی برسان. اگر این کار را بکنی، دائمی می شود؛ دائم در زیارت و نماز و ذکر و عبادت خواهی بود.

3. اگر غلام خانه‌زادی پس از سال ها بر سر سفره صاحب خود نشستن و خوردن، روزی غصه دار شود و بگوید فردا من چه بخورم؟ این توهین به صاحبش است و با این غصه خوردن صاحبش را اذیت می کند. بعد از عمری روزی خدا را خوردن، جا ندارد برای روزی فردایمان غصه دار و نگران باشیم.

4. اگر دقّت کنید، فشار قبر و امثال آن در همین دنیاقابل مشاهده است؛ مثل بداخلاق که خود و دیگران را در فشار می گذارد.

5. هر وقت غصه دار شدید، برای خودتان و برای همه مؤمنین و مؤمنات از زنده ها و مرده ها و آنهایی که بعدا خواهند آمد، استغفار کنید. غصه‌دار که می‌شوید، گویا بدنتان چین می‌خورد و استغفار که می‌کنید، این چین ها باز می شود.

6. با تکرار کردن کارهای خوب، عادت حاصل می شود. بعد عادت به عبادت منجر می شود. عبادت هم معرفت ایجاد می کند. بعد ملکات فاضله در فرد به وجود می آید و نهایتا به ولایت منجر می شود.

7. لبت را کنترل کن. ولو به تو سخت می گذرد، گله و شکوه نکن و از خدا خوبی بگو. حتّی به دروغ از خدا تعریف کن و این کار را ادامه بده تا کم کم بر تو معلوم شود که به راست ی خدا خوب خدایی است و آن وقت هم که به خیال خودت به دروغ از خدا تعریف می کردی، فی الواقع راست می گفتی و خدا خوب خدایی بود.

8. ازهر چیز تعریف کردند، بگو مال خداست و کار خداست. نکند خدا را بپوشانی و آنرا به خودت یا به دیگران نسبت بدهی که ظلمی بزرگ تر از این نیست. اگر این نکته را رعایت کنی، از وادی امن سر در می آوری. هر وقت خواستی از کسی یا چیزی تعریف کنی، از ربت تعریف کن. بیا و از این تاریخ تصمیم بگیر حرفی نزنی مگر از او. هر زیبایی و خوبی که دیدی رب و پروردگارت را یاد کن، همانطور که امیرالمؤمنین علیه السلام در دعای دهه ی اول ذیحجه می فرماید: به عدد همه چیزهای عالم لا اله الا الله

نوشته شده توسط لیلی در سه شنبه بیستم خرداد ۱۳۹۳ |

1. آيينه، محرم اسرار است. ايرادها و نقص‌های انسان را فقط به او می‌گوید و هرگز با ديگران بازگو نمی‌کند.

پس ← مراقب باش تا محرم اسرار شوي.

2. آيينه، اين ايرادها را فقط يک بار می‌گوید و اگر به اخطار آن توجه شد، براي بار دوم اشکالات بازگو نمی‌شود.

پس ← مراقب باش تا با تکرار بي مورد در امر به معروف، به شخصيت ديگران خدشه وارد نکني.

3.  آيينه، آهسته اخطار می‌دهد و کسي را به خاطر ژوليدگي يا نامرتبي سرزنش نمی‌کند.

پس ← مراقب باش آهسته رفع خطا کني. مبادا اسرار و قصورات خود و خلایق را بازگو کني.

4. آيينه، با صبر عمل می‌کند. در صورت لزوم ده‌ها بار ايرادها و نامرتبی‌ها را گوشزد می‌کند تا اصلاح شوند.

پس ← مراقب باش تا صبورانه و با حوصله با زشتی‌های خود و ديگران برخورد کني، با رفتار عصبي و

عجولانه به اصلاح و بهبود نمی‌رسی.

5. آيينه، فقط نامرتبي را منعکس نمی‌کند، بلکه زیبایی‌ها را برجسته تر می‌نمایاند.

پس ← مراقب باش تا نیمه‌ی پر ليوان را هم ببيني، منفي نگر و ناسپاس نباش.

6. آيينه، هر اندازه تميز باشد، واضح‌تر و شفاف‌تر تصاوير را منعکس می‌کند.

پس ← مراقب باش، قلب خود را چنان جلا بخشي تا بتواني نور خدا را در عالم منعکس کني، بدان انعکاس

او از قلب کدر و تاريک ممکن نيست.

"حضرت استاد فروغی"

 

نوشته شده توسط لیلی در شنبه دهم خرداد ۱۳۹۳ |

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند كه دو چيز است كه خيلي من مي ترسم از اينكه شما دچار آن دو چيز بشويد؛

یكي به دنبال خواسته های نفس رفتن؛ يعني متابعت هوي.

آدم هر چه دلش مي خواهد دنبالش برود. لباس خوب، غذاي خوب، خانه خوب، زن خوب، آن خوبهايي كه آدم دلش مي خواهد. خُب در اين خوبها گاهي هم حرام هست، اگر از حرام نتوانيم بگذريم آن وقت نگذشتن در انسان قوي تر مي شود. بعد ديگر عاجز مي شود و از دَم حرام و حلال را درو مي كند و جلو مي رود.

این مظنه ترس است، هم دنيا را خراب مي كند و هم آخرت را، و هم صفات بد در انسان توليد مي كند و هم گرفتاري عقوبت در آخرت را.

خداي متعال بحث متابعت هوي را در قرآن آورده است «وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى، فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى»(2) اگر از هواي حرام خودداري كرديم بهشت جايگاه ما خواهد بود. اينقدر مسأله مهم است. غالباً افراد نمي توانند. عادت محكم شده است فشار زياد مي آید آدم نمي تواند و گرفتار مي شود روز به روز هم فشار سنگين تر مي شود ديگر آدم از كار مي افتد.

مسأله دوم هم «طول امل» است.

هر وقت آدم خلوت پيدا كرد در فكر مي رود که فلان جا خانه بخرم شصت سال ديگر قیمت آن آن گونه مي شود ، آن كار را بكنم پنجاه سال ديگر اين جوري مي شود. هيچ چيز از این فکرها در نمي آید و دچار خستگی مي شود، فردا مي افتد مي ميرد و عمرش هم تلف شده و زمينها به قيمت نرسيده است.

لذا خطرناك است، اگر انسان مي خواهد سالم زندگي كند بايد هم از هواي حرام اجتناب كند و هم از آرزوهاي طول و درازي كه در عمر ما نمي گنجد.

قسمتی از سخنرانی عارف بالله حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه

در تاریخ 22 /

نوشته شده توسط لیلی در پنجشنبه هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۳ |

آدم‌های با تقوی پرخور نیستند، صبح چه بخورم ظهر چه بخورم، شب چه بخورم، کتاب طبّاخی را جلویش باز کند، صبحانه آن گونه، ناهار آن گونه، شام هم آنگونه، این علامت این است که عمر را دارد در راه خوردن تلف می‌کند، چون این برنامه‌ریزی‌ها مقدماتی هم دارد، آن مقدمات هم وقت می‌برد، پول می‌برد، باید بروی این‌ها را بخری، باید بروی کاری انجام دهی اینها به این صورت دربیاید بعد بخوری.

خوب چقدر باید برای خریدن اینها بیرون بروی ، چقدر پول خرج کنی اینها همه اتلاف وقت و عمر است بدون اینکه لزومی داشته باشد و بعد آدم پرخور با پرخوری خودش را طوری فراهم می کند که مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج می‌شود، چاقی نتیجه پرخوری است، چاقی یکی از عوامل بسیار بزرگ بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، کبدی، کلیوی است و تمام اعضاء و جوارح در اثر پرخوری خسته می‌شوند بالاخره انسان فلج می‌شود و از کار می‌افتد، بنابراین اینها در زندگی پرخور نیستند، به اندازه ای که لازم است غذا می‌خورند  شرح خطبه  متقین از حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه

متاسفانه دقیقا وصف حال منه ، هرچند پرخور و چاق نیستم اما وقت ناهار و شام که میشود کلی وقت و فکرم درگیر این میشود که چه درست کنم؟ کتاب طباخی هم که مال قدیمی هاست ! ما مدرن شده ایم و سایتهای آشپزی جای کتابهای طباخی را گرفته ! ;) اما الحمدلله بخاطر اتلاف وقت هم که نباشد از روی تنبلی هم که شده اکثرا غذاهای ساده اما خوشمزه انتخاب میکنم برای درست کردن ! :/

ماه رجب است، بزرگان میگویند اگر در ماه رجب و شعبان چندتا دونه از ایراداتی که در خودمان میبینیم محکم و جدی باشیم در ترک آنها ، طعم رمضان ، آن ماه دوست داشتنی برایمان شیرین تر میشود. همین پرخوری و اتلاف وقت نمونه خوبیست که باید ترک کنم. به موقع غذا بخورم و به اندازه. نیتم را هم باید اصلاح کنم از انتخاب غذاهای ساده!

نوشته شده توسط لیلی در دوشنبه پانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۳ |

یا فاطمه ! امروز استادِ مذهبی ما ، سر کلاس درسش میان جمعیتی از بدحجابان، حجاب شما را به سخره گرفت و با لقب افراطی خطابش کرد. ایکاش زمین دهن باز کند و مرا ببلعد که نتوانستم از حجابت دفاع کنم مادر جان. اینبار هم قصور مرا ببخش ، شما که به بخشیدن عادت داری . افسوس که حجابت میان مردان و زنان مذهبی این دوره هم مظلوم است :(

            


روز شهادت حضرت زهرا(س) شخصی خدمت حضرت آیت الله بهجت عرض کرد: آقا تسلیت عرض میکنم، به حضرت زهرا(س) سیلی زدند... حضرت آیت الله بهجت فرمودند: الان هم به حضرت زهرا سلام الله علیها سیــــلی می زنند. عرض کردند: الان چطور به حضرت سیلی می زنند؟ آیت الله بهجت فرمودند: هر شیعه با رفتارش و بی حجابی‌اش سیلی به صورت حضرت زهرا سلام الله علیها می زند...
نوشته شده توسط لیلی در دوشنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۳ |
ما هرگز قصد این‌که بخواهیم با مردم برای انصراف از دریافت یارانه قهرآمیز عمل کنیم نداریم، ما خود از آنها دعوت کردیم انصراف دهند و هیچ‌گونه فشاری بر آنها وارد نخواهیم کرد.  "محمدباقر نوبخت معاون آقای حسن روحانی"

البته مردم دقت داشته باشند که تهدید مردم به افزایش قیمتها با شیب تند و ممانعت از وام گرفتن افراد یارانه بگیر و سایر محدودیتها و تحقیر آنها با لفظ بی بضاعت و نیازمند و ... اصلا از اعمال قهر آمیز و فشار محسوب نمیشود . به جان عمه ی ....

کاش یکی از شعرای "قند پهلو" یک شعری در این باره میسرودند !

* پست قبلی رو تازه زده بودم و دلم میخواست حالا حالا ها بمونه تا خیلیا ازش استفاده کنند . اما خب فکر کردم اگر در این باره چیزی نگیم خدایی نکرده فکر کنند ببویی چیزی هستیم. لذا از خوانندگان عزیز درخواست میکنم حتما پست قبل رو هم مطالعه بفرمایند :)

عکس نوشت

نوشته شده توسط لیلی در شنبه سی ام فروردین ۱۳۹۳ |
داشتم 40 توصیه اخلاقی از آیت الله سعادت پرور (ره) میخواندم که دوتای آنها واقعا تکان دهنده به نظرم آمد. حیفم آمد اینجا نذارم.


-          آن وقتي كه به امري از امور دنيوي و اخروي و معنوي موفق شديد، بدانيد كه خداوند شما را موفق كرده، چون استقامت ورزيديد از خدا هم كمك مي رسد و اگر استقامت نورزيد يد گويا به خداوند عملاً گفته ايد: اين چيزي كه به ما داده اي نمي خواهيم.

-          از همسرتان تشكر كنيد هر چند غذايي كه پخته شور يا بد شده است. وقتي از غذا ابراز رضايت مي كنيد همسرتان خوشحال مي شود و اين باعث رشد و پيشرفت معنوي شما مي شود. يك بار من در جواني در خانه با خانواده بد اخلاقي كردم در عالم معنا به من گفتند: بيست سال ناله هاي تو بي اثر شد.

نوشته شده توسط لیلی در جمعه بیست و نهم فروردین ۱۳۹۳ |
توی یه وبلاگی خوندم :

مادر دو بخش دارد

"ما" و "در"

قصه یتیمی ما از کنار در شروع شد...


نوشته شده توسط لیلی در جمعه بیست و دوم فروردین ۱۳۹۳ |

هیچ وقت فکر نمیکردم تا این اندازه ریحانه خانومو دوس داشته باشم .

همیشه شنیده بودم خاله شدن خیلی حس خوبی داره اما از قدیم گفتن "شنیدن کی بود مانند دیدن "...

دختر خواهرم 7 بهمن ماه چشم ما رو به جمال خودش روشن کرد. اونقدر ناز و دوست داشتنیه که دوس

ندارم چشم ازش بردارم :)

دارم به این فکر میکنم که پدر و مادرهایی که اعتقاد به تک فرزندی دارند،از چه نعمت بزرگی محروم میکنند

فرزندشونو ! :(

     

نوشته شده توسط لیلی در جمعه یازدهم بهمن ۱۳۹۲ |

همیشه به این فکر میکردم چطور میشه زن و شوهری چند روز باهم قهر باشند و عین خیالشون هم نباشه ؟
تازگیا به این نتیجه رسیدم که هرچه لحظات صلح شیرین تر و جذاب تر باشه ، لحظات قهر و جنگ کوتاه تر و کمتر خواهد بود !
یعنی هرچی سعی کنید لحظات صلحتون رو شیرین و پر از جلوه کنید و محیط خونه و زندگی رو برای طرف مقابلتون جذابتر کنید ، این خاطرات خوش در ذهنتون ثبت میشه و در لحظات قهر مدام براتون تداعی میشه و صبرتون برای قهر موندن کمتر و کمتر میشه تا اینکه ناخودآگاه هردو به سمت هم برمیگردین :)


و نکته مهم تر اینه که اصلا چرا قهر و دعوایی پیش میاد ؟ چرا بین بعضی از زوجین لحظات جنگ غلبه میکنه به لحظات صلح ؟
بیشتر اوقات دلیلش گناهه ! بازخورد گناه گاهی به شکل تنش بین زوجین خودش رو نشون میده.

نوشته شده توسط لیلی در پنجشنبه نوزدهم دی ۱۳۹۲ |
در حسینیه ای که آقای همسر پیش نماز آنجاست ؛ بعد از نماز گفتگویی بین خانوم ها راه افتاد.
از برکات آمدن به حسینیه و نماز جماعت خواندن میگفتند که خیلی خوب است و باعث میشود همیشه نماز را اول وقت بخوانیم.
یکی از خانومها میگفت من وقتی حسینیه نمی آیم نمازم را دیر میخوانم. نماز صبح هم که اکثرا قضا میشود ! و با خنده میگفت اصولا نمازهای ظهر و عصر را 10 رکعت میخوانم ! 8 رکعت نماز ادا و 2 رکعت نماز قضای صبح !
به این فکر میکردم که اگر یکی از ما در جسمش عیبی داشته باشد که آن را "عیب" بداند که برملا شدنش باعث خجالتش میشود هرگز آن عیب را فاش نمیکند و درصدد پوشاندن آن عیب هم بر می آید.
فقط کافیست ترک واجب را "عیب" بدانیم.همین.

عکس نوشت

نوشته شده توسط لیلی در دوشنبه نهم دی ۱۳۹۲ |
گاهی آدم دوست دارد کتاب بخواند یا سخنرانی یک اقتصاد دانی را گوش بدهد یا یک مجله تحلیلی - سیاسی مطالعه کند یا درس اخلاق گوش بدهد یا کتاب گناهان کبیره بخواند و... همه اینها را هم میخواهد برای تقرب به خدا ، برای اینکه چیزی از هستی دستگیرش شود.
اما فرصت تنگ است و از طرفی وظایفی دارد که باید به آنها هم برسد ، ناچار است بین "علایق" و "وظایف" یکی را انتخاب کند.
شاید درست کردن یک شام ساده برای همسر بدون نق زدن ، شاید ظرفهای انباشته شده ی داخل سینک ظرفشویی مادر را شستن ،شاید بازی کردن با یک کودک تنها و غمگین ، اثرش در بالا بردن روح آدم ، بیشتر از درس اخلاق گوش دادن باشد .

گاهی آدم اشتباهی گول "علایق" را میخورد به خیال اینکه برسد به خدا ، اما آدمهای زرنگ کسانی هستند که وظایف را فدای علایق نمیکنند .

نوشته شده توسط لیلی در چهارشنبه بیستم آذر ۱۳۹۲ |
* یکی از سفارشات استادی که در چند پست قبلی به ایشان اشاره کردم ،این است که روزانه دقایقی را صرف مطالعه ی رساله عملیه کنیم تا با وظایف خود و واجبات و محرمات بیشتر آشنا شویم.

آقای همسر که تسلط زیادی بر این مطالب دارد اما برای همراهی کردن من هر شب کنارم مینشیند تا با هم مطالعه کنیم .حتی گاهی در ماشین و ... سوالاتی از بخش هایی که مطالعه کردیم از من میپرسد تا در ذهنم بماند. 

* بخاطر شرایط تحصیلی و شغلی آقای همسر و همینطور خودم، اکثر روزهای هفته مجبوریم ناهار رو در غیر از منزل خودمان باشیم .
اما پنجشنبه ها و جمعه ها اکثرا فرصتیست تا کل شبانه روز را در کنار هم باشیم . ذوق و شوق آقای همسر از اینکه قرار است دست پخت مرا بخورد آنقدر زیاد است که آدم را سر ذوق می آورد که ایکاش میشد تمام هفته را برایش آشپزی میکردم ... :) 

* تمام لحظات زندگیم در کنار آقای همسر برای خودم جذاب است حتی جذاب تر از روزهای دوران نامزدی . اما به این نتیجه رسیده ام که ممکن است این لحظات فقط برای خودم جذاب باشد نه برای دیگران ! لذا از ثبت تمام لحظاتم خود داری میکنم جز مواردی که به درد مخاطبانم بخورد .

نوشته شده توسط لیلی در پنجشنبه هفتم آذر ۱۳۹۲ |
 
مطالب قدیمی‌تر