.... ارشد هوش مصنوعی  ....

.... ارشد هوش مصنوعی ....

..:::مث تمبر به هدفی که داری بچسب:::..سال ۱۳۹۵ سال برآورده شدن آرزوها.... علم،پناه و عزت و راهنماست.امام علی(ع)
.... ارشد هوش مصنوعی  ....

.... ارشد هوش مصنوعی ....

..:::مث تمبر به هدفی که داری بچسب:::..سال ۱۳۹۵ سال برآورده شدن آرزوها.... علم،پناه و عزت و راهنماست.امام علی(ع)

آزمون ارشد ۹۲: مصاحبه ی رتبه ۱ فناوری اطلاعات و ۱ شبکه و امنیت

با سلام خدمت تمام دوستان

الان داشتم مصاحبه رتبه یک رشته مهندسی فناوری اطلاعات رو میخوندم و وقتی فهمیدم این دوست محترم اهوازی هستن بسیار بسیار خوشحال شدم...

برای این دوست بزرگوار آرزوی بهترینا رو دارم...

با تشکر از مسئولین محترم سایت مانشت

اینم از متن مصاحبه:

--------------------

اگه مایلید خودتون را معرفی کنید(نام و نام خانوادگی) و بگید متولد چه سالی هستید و اهل کدام شهرید؟ رتبه و رشته و گرایشتون را هم بفرمایید.
محمود جعفری نژاد هستم متولد ۶۹ از اهواز.
رتبه ۱ مجموعه فناوری اطلاعات (IT، تجارت، امنیت، شبکه)

۱-در چه رشته ای کارشناسی گرفتید؟ تمام شده یا در حال تحصیل هستید؟آیا کارشناسی پیوسته خوندید یا کاردانی و بعد کارشناسی؟
کارشناسی مهندسی نرم افزار... پیوسته

۲-با اجازه تون برگردیم به دوران نوجوانی و حتی کودکی ،چی شد که اومدین کارشناسی این رشته؟ چطوری وارد دوره کارشناسی شدین؟ یعنی با علاقه و شناخت این رشته را انتخاب کردین یا انتخابتون اول دانشگاه بود بعد رشته؟
کلا خیلی به کارای کامپیوتری علاقه داشتم. از وقتی که کامپیوتر داشتم یادمه تمام سوراخ سمبه هاشو میگشتم و توی یه روز چندین بار ویندوز عوض می کردم ! همه چی رو هم خودم یاد می گرفتم... رشته واسم از دانشگاه مهم تر بود

۳-کدام دانشگاه کاردانی و کارشناسی را تحصیل کردین؟
دانشگاه علم و صنعت ایران
 دوست داشتید اذامه مطلب رو بخونید تشریف ببرید ادامه مطلب:
-------------
پ.ن.1:
امروز 23 ذی القعده روز مخصوص زیارتی آقا امام رضا (ع)....خیلی خیلی التماس دعا
-------------


۴- در کارشناسی چطور دانشجویی بودید؟ از اونا که همیشه نمره خوبه کلاسند؟یا معمولی بودید؟ یا درسها را بر اساس علاقه میخوندید نه بخاط معدل یعنی از یک درس خوشتون میومد خوب میخوندین و بیست میگرفتین و یکی را دوست نداشتید فقط پاسش میکردید
کلا سعی میکردم پاس کنم...معدود درسایی بودن که با علاقه خوندم مثل پایگاه داده، هوش و ساختمان داده

۵- از کی به کنکور ارشد فکر کردید؟اصلاً ادامه تحصیل از ابتدای ورود به دانشگاه ، تو برنامه تحصیلی تون بود یا نه؟
از همون اول میدونستم که میخوام دوره ارشد رو هم بگذرونم اونم توی رشته آیتی

۶- آیا وقتی تصمیم گرفتید ارشد شرکت کنید همین رشته میخواستید امتحان بدید یا گرایش دیگری ولی بعدا" وقتی به برنامه ریزی رسیدین نظرتون این رشته و گرایش شد؟
فقط آیتی !

۷-میشه درصدها تون را در هر درس بگید. اگه بیش از یک رشته هم کنکور دادین هر دو را بگید

آیتی : 
زبان : ۷۰
مشترک : ۵۳
مدیریت: ۷۰
تخصصی: ۴۸
معماری: ۳۱

کامپیوتر : (رتبه هوش : ۴۳ - نرم : ۷۲)
زبان : ۱۰۰
ریاضی : ۱۱
مشترک : ۳۴
تخصصی معماری : سفید
تخصصی هوش : ۳۴
تخصصی نرم : ۲۷

۸- آیا سال اولی بود که کنکور می دادید؟ اگه المپیادشرکت کردید یا سال دوم یا سوم یا ... هست که برای ارشد امتحان میدید بفرمایید.
سال اولم بود

۹-بنظرتون چقدر درس خوندن تو دانشگاهی که شما درس خوندین برای پایان ترم و برای کنکور با هم تفاوت داره یا شبیه هست به بیان دیگه بنظرتون تو دانشگاه شما بچه های موفق در تحصیل کارشناسی شانس بیشتری واسه ازمون ارشد دارن یا نه اصلا" این دو نوع درس خوندن متفاوت را می طلبه؟
خیلی ربط داره البته بستگی داره خود آدم چقد به درس علاقه داشته باشه ولی تجربه اساتید خیلی کمک میکنه که به یه درس چقد علاقه مند شیم

۱۰-از کی دقیقاً برای کنکور ارشد برنامه مطالعاتی گذاشتید ، از کی شروع کردید،آیا سر همون وقتی که در برنامه پیش بینی کرده بودین شروع کردین؟ برنامه تون چند ماهه بود؟ آیا وقفه ای هم پیش اومد مثلا اتفاقی چیزی که مجبور شید برنامه را عوض کنید؟
دقیقا از ۲۷ تیر شروع کردم و دقیقا هم طبق برنامه پیش رفتم.برنامه مطالعاتیم تا روز کنکور کاملا مشخص بود. همه چی خوب پیش رفت و هیچ وقت برنامه ریزیم به هم نخورد چون خیلی واسم مهم بود که همه چی طبق برنامه و منظم باشه

۱۱-برنامه تون ثابت بود یا هر از گاهی تا نزدیکای کنکور اصلاحش کردین ؟ اگه اصلاح کردین اصلاحات جزئی بود یا کلی؟
برنامه کاملا ثابت بود از روز اول تا روز کنکور

۱۲-بعضی درسها تو آزمون ارشد تاثیر و نمره بیشتری دارن و توجه بیشتری بهشون میشه . شما هم همینکار را کردین؟منظورم توجه به بودجه بندی درسها برای آزمون ارشد هست.
در کل توجهی نداشتم !!! ولی اگه بیکار میشدم و حس درس خوندن میومد میرفتم سراغ نرم افزار و مدیریت و زبان

۱۳-آیا هنگام برنام ریزی تو ذهنتون بود که مثلا" تو یه درس خاص ضعیفید و تو یه درس قوی و به درسهای مختلف بر این اساس وزن بیشتر یا کمتر بدین؟میشه در مورد درسهای مختلف بگید؟
فقط از معماری بدم میومد البته بعضی فصل هاش خوب بود که راحت خوندم و از همونا هم درصد گرفتم. زبان رو خیلی راحت خوندم و هیچ مشکلی توش نداشتم واسم زنگ تفریح بود خوندنش 

۱۴- خب شما زمان مشخصی داشتید و پایان زمان مطالعه روز قبل از کنکور هست . پس طبیعی است که منابع مطالعاتی هم نمیتونن اضافه بشن. آیا شما هنگام برنامه ریزی میدونستید برای هر درس کدام منابع یا جزوات را باید(یا میخواهید ) بخونید یا نه؟ یعنی مظورم اینه که برنامه ریزی زمانی کردید یا برنامه ریزی براساس منابع . مثالی بزنم . مثلا" شما روی سیستم عامل هفته ای پانزده ساعت وقت گذاشته بودید و با یک منبع مثلاً کتاب پارسه شروع کردین و بخودتون گفته بودید اگر فرصت شد مثلا" کتاب پوران را هم میخونم اگر نرسیدم هم هیچ. یا اینکه برنامه ریزیتون بر اساس خوندن منابع بود یعنی مثلا" گفته بودین من باید سه تا کتاب مشخص را برای سیستم عامل حتما" بخونم و بر این اساس برنامه ریزی کردین؟
دقیقا برنامه ریزی بر اساس منابع بود نه بر حسب چند ساعت در روز یا هفته. کلا برنامه ریزی ساعتی رو قبول نداشتم و ندارم.

۱۵-میشه منابع مطالعاتی که واسه هر درس خوندید را بگید.ایا از ویس و فیلم هم استفاده کردین
زبان: مجوعه لغات خودم و کتاب ۵۰۴ و لغات ضروری تافل
گسسته: پوران + راهیان
ساختمان داده: مقسمی + پوران
الگوریتم: مقسمی
نرم: پرسمن ویرایش ۵و۶و۷
شبکه: پارسه + راس
هوش: راهیان ارشد
پایگاه داده: مقسمی + حق جو + دیت
سیستم عامل: پارسه + مقسمی
معماری: پوران + مقسمی

۱۶-بنظرتون تو رشته و گرایش شما کدام درسها را باید از روی کتب مرجع خوند.
نرم افزار و شبکه

۱۷-ایا شما در طول تحصیل کارشناسی از کتب مرجع هم استفاده میکردین یا بقول بعضی دوستان جزوه محور بودین؟
جفتش

۱۸-زبان یه درس تقریباً جداست. آیا شما زبان را واسه کنکور خوندین یا پایه قبلی داشتید یا اصلاً سر کنکور هر چی شد جواب دادین یا کلاً جواب ندادین؟ سطح زبان شما ضعیفه ، متوسطه یا خوبع یا عالی؟
زبانم عالی بود هیچ استرسی واسش نداشتم. زبان آیتی ۹۲ تست عجیب زیاد داشت ولی زبان کامپیوتر رو سر جلسه میدونستم که ۱۰۰ زدم.

۱۹-در مورد ریاضی چی؟ بنظرتون میشه بالا زد؟ایا همه درسهای ریاضی را باید داوطلبین بخونند یا میشه یکی یا دوتاش را حذف کرد؟
کلا هیچ حسابی روی گسسته نمیشه باز کرد هر سال یه سری تست های غیراستاندارد میاد که هم زمانگیرن هم احتمال غلط بودن سوالا زیاده. امسال سوالا سخت تر از همیشه بود به نظرم.

۲۰-اگه میشه در مورد برنامه ریزی کلی تون توضیح بدین و همچنین اگه برای روشن شدن لازمه برنامه ریزی خاص برای یک درس بخصوص که در گرایش شما بیشتر داوطلبین باهاش مشکل دارن بپردازید.
توی تابستون فقط مرور کلی روی درسا داشتم اما از مهر با آزمونا جلو میرفتم اول درسو میخوندم بعد نکته و تست کار میکردم و بعد مرور کامل...همین برنامه تا نزدیکای کنکور ادامه داشت. اون اواخر هم کنکورهای ۳ سال پیش رو از خودم آزمون گرفتم

۲۱- آیا شما تنها مطالعه میکردین یا با دوست یا دوستانی؟ در خانه یا کتابخانه.بنظرتون کدامش بهتره.
من هر دو حالتش رو تجربه کردم. تنها که میخوندم سرعت و تمرکزم بیشتر بود. البته وقتی با دوستم درس میخوندم بیشتر خوش میگذشت !!

۲۲-حالا بر اساس جواب سوالای قبلی ، سرعت مطالعه تون را چگونه اندازه میگرفتید؟ فیدبک شما یا معیار شما که احتمالا" کند نباشید چی بود؟ آیاحجم مطالب خوانده شده نسبت به حجم مطالب باقیمانده با توجه به زمان باقیمانده یا مقایسه با سایرین در کنکورای آزمایشی یا معیارهای دیگه؟ اگه میشه توضیح بدین
معیار اصلیم همون برنامه کلی بود که از اول واسه خودم طراحی کرده بودم. هر روز بین ۴ تا ۵ درس میخوندم. سرعت مطالعه هم باید طوری باشه که به برنامه برسید همین. اینکه چند ساعت مطالعه داشته باشید کوچک ترین اهمیتی نداره.

۲۳-اگه از برنامه تون عقب می افتادید چگونه جبران میکردین؟آ با با تعداد ساعات بیشتر یا حذف بعضی منابع در یک درس (کم کردن منابع در یک درس)و یا در نهایت یه درس خاص را کنار گذاشتید بنفع بقیه؟
روزای جمعه خالی بود و مخصوص درسای عقب افتاده و تست زدن.

۲۴- اگه در رشته ای که امتحان دادین گرایشهای مختلفی هست ،در برنامه ریزی تون از ابتدا روی گرایش خاصی تمرکزکردین یا در ادامه و کم کم به یک گرایش متمرکز شدین.مثلا" تخصصی ها را در ماههای آخر خوندین؟ یعنی مثلا" از نیمه برنامه مطالعاتی تمرکز کردین روی گرایش معماری یا نرم افزار؟
از همون اول واسه همه گرایشا خودم رو بستم

۲۵-آیا سرعت شما در حین مدت برنامه ریزی کند و یا تند هم شد؟ چه زمانهایی کند شدید و چه چیزایی انگیزه مجدد برای سرعت گرفتن بهتون میداد.پیش اومد که خسته بشید یا احساس یاس و نومیدی داشته باشید
تقریبا همه چی خوب پیش رفت. یه وقتای زیاد تر میخوندم اونم روزای نزدیک کنکورای آزمایشی بود. 

۲۶-از کلاس کنکور هم استفاده کردین؟ کدام درسها؟ بنظرتون رفتن به کلاس کنکور لازم بود یابعدا" باین نتیجه نرسیدین که اگه خودتون وقت رفتن و برگشتن و نشستن سر کلاس را صرف مطالعه میکردین بهتر بود؟
کلا هیچ کلاسی نرفتم واسه کنکور. کلاس رفتن رو قبول ندارم شخصا. مگه اینکه کلا توی یه درس بوق باشی

۲۷-آیا کنکور آزمایشی هم شرکت کردین؟ کدام موسسه؟همه را شرکت کردین یا بعضی هاش را؟ بنظرتون چقدر در تصحیح مسیر مطالعاتی یا پایبند کردنتون به روندزمانی مطالعه تاثیر داشت؟چقدر در موفقیت تون موثر بود؟
پارسه بودم همه آزمون هاشو شرکت کردم و به جز ۲ تا از آزمونا که ۲ و ۱۳ شدم بقیه رو ۱ شدم. کلا خود آزمون مهم نیست. مهم اینه که به آدم برنامه میده و باعث میشه بفهمید کجای کارید

۲۸-تو برنامه شما جمع بندی هم بود و اگه بوداز کی وارد این دوران شدید؟ منظورم اینه که از زمان مشخصی یا بعد از خوندن منابع معینی. یعنی مثلاً تو برنامه تون گفته بودین از اول بهمن هر چی خوندم دیگه کافیه و بعد از این تاریخ میرم سراغ جمع بندی. یا اینکه مثلاً طبق برنامه شما وقتی کتاب سیستم عامل استالینگز و پارسه را خوندید و مسلط شدین رفتید سراغ جمعبندی.یعنی جمع بندی برای همه درسها یک موقع شروع شد یا خیر. میشه توضیح بدین.
برنامه من از روز اول جمع بندی توی خودش داشت. هیچ تاریخ خاصی تست زدنو ول نکردم در کنارش هر هفته روی مطالبی که خونده بودم مرور داشتم.

۲۹-برگردیم به روز قبل از کنکور. بنظر شما به چقدر آمادگی مورد انتظار رسیده بودید. مثلا" یه ورزشکار قبل از یه مسابقه مهم خودش میگه من هشتاد درصد آمادگی را در خودم حس میکنم. شما چند درصد این آمادگی را حس میکردید؟ معیارتون چی بود برای این درصدآمادگی:کنکورای آزمایشی ، سوالات کنکور سال قبل یا تسلط به منابع؟
آمادگی ۱۰۰ درصد داشتم خیالم خیلی راحت بود و میدونستم به نتیجه ای که میخوام میرسم ولی آخرای روز توهم زده بودم که اگه اینجوری بشه یا اونجوری بشه چی میشه! شب کنکور هم فک نکنم بیشتر از ۱ ساعت خوابیده باشم. ولی نخواستم با قرصی چیزی بخوابم چون روی آمادگی آدم تاثیر منفی میذارن

۳۰-آیا روز قبل کنکور این حس را داشتید که در یه درس مثلاً میتونید صد درصد جواب بدین و در یه درس باید به سی درصد قانع باشید یا اصلاً همچین فکرایی نکردین؟
میدونستم زبان رو بالای ۶۰ میزنم... و بقیه رو بالای ۵۰ به جز معماری که بین ۲۰ تا ۴۰ درصد واسم کافی بود.

۳۱- سر جلسه کنکور چی؟ شد نومید بشید و یه لحظه حس کنید نمیشه و به هم بریزید؟
نا اصلا ناامید نشدم حتی یه لحظه چون میدونستم بقیه هم همین سوالا رو دارن جواب میدن و من میتونم بهتر باشم. اتفاقا وقتی دیدم سوالای مدیریت بیشتر شده خوشحال هم شدم چون خوب خونده بودم. 

۳۲-آیا ترتیب و زمانبندی جوابگویی به درسها را قبل کنکور تمرین کرده بودید؟ مثلاً درس خاصی را اول جواب بدین و بعد درس دیگری را . منظورم ترتیبی غیر از ترتیب موجود در دفترچه است.اگه اینطوری بوده میشه توضیح بدین.
به ترتیب زدم

۳۳-وقتی یه سوال را در کنکور میخوندین انتظار داشتید قبلاً مشابهش را دیده باشید یا نه به جنگ سوال میرفتید؟
مطمئن بودم خیلی کم پیش میاد که تکراری پیدا بشه. تک تک سوالا رو با دقت و تمرکز خوندم به خصوص سوالای ساختمان داده و الگوریتم رو خیلی خوب فهمیدم و جواب دادم

۳۴-وقت هم کم آوردین یا هر چی بلد بودین را نوشتید و اگه وقت زیاد هم میشد برای شما چندان موثر نبود؟
چندتا سوال مونده بود که روی همشون فکر کرده بودم ولی ترجیح داده بودم که بهشون جواب ندم در کل وقتم کافی بود

۳۵-آیا جوابهاتون رااز جلسه بیرون آوردین که بعد کنکور مقایسه کنید؟ اگه اینکار را کردین چقدر درصدهاتون که با کلید اولیه سازمان سنجش محاسبه کردین باآنچه در کارنامه تون اومد تفاوت و یا مشابهت داشت؟آیا تخمین شما از رتبه تون با آنچه بعد از اعلام نتایج دیدین نزدیک بود.
کلا از روز بعد کنکور زندگیم روی یه روال دیگه افتاد که نخواستم با کنکور قاطیش کنم واسه همین کلا بیخیال بودم

۳۶-بنظرتون هر کدام از موارد زیر چند درصد در موفقیت شما نقش داشت؟
پایه تحصیلی ، دانشگاه کارشناسی، برنامه ریز برای کنکور، کلاس کنکور، کنکور آزمایشی،شرایط سر کنکور، شرایط مطالعه و زندگی (مثل شرایط خانه و...)،سایر عوامل
پایه تحصیلی: ۲۰%
دانشگاه: ۵%
برنامه ریزی: ۵۰%
کلاس کنکور: ۰%
–کنکور آزمایشی: ۱۰%
شرایط سر جلسه: ۱۵%
شرایط مطالعه و زندگی: ۰%

۳۷-حالا که تا اینجا اومدین ، میخواین چیکاره بشید؟ هدفهاتون برای آینده را اگه دوست دارید بگید.
دوست دارم توی کارم متخصص برتر باشم حالا هرچی میخواد باشه

۳۸-چقدر توکل بخدا و عبادت در طی این مسیر و رسیدن بهدف بهتون کمک کرده است.
زیاد...خیلی زیاد

۳۹- کسی یا کسانی هستند که در موفقیت شما نقش شاخصی داشته باشه و یا شما موفقیت تون را مرهون او بدونید.
خانواده و دوستای نزدیکم

۴۰-ایا درسی هست که بنظرتون باید با روش دیگری میخوندید یا بیشتر میخوندید یا از منابع دیگری میخوندید ویا حذف نمیکردین و در اینصورت میشد نتیجه بهتری گرفت.
شبکه رو بیشتر از مرجع میخوندم

۴۱-توصیه خاصی برای داوطلبین زیادی که این مصاحبه را میخونن دارید.
تنها چیزی که توی درس خوندن مهمه اینه که همه اوقات نسبت به خودتون و سطح آمادگی تون حس خوبی داشته باشین... حالا هرجور که به این حس برسین همون روش درسته.