.... ارشد هوش مصنوعی  ....

.... ارشد هوش مصنوعی ....

..:::مث تمبر به هدفی که داری بچسب:::..سال ۱۳۹۵ سال برآورده شدن آرزوها.... علم،پناه و عزت و راهنماست.امام علی(ع)
.... ارشد هوش مصنوعی  ....

.... ارشد هوش مصنوعی ....

..:::مث تمبر به هدفی که داری بچسب:::..سال ۱۳۹۵ سال برآورده شدن آرزوها.... علم،پناه و عزت و راهنماست.امام علی(ع)

مروری بر چند منبع ارشد آی تی....

با سلام

دوستانی که مطالب وب رو از قبل دنبال کردن از برنامه ی درسی که گفته شد با خبرن...با توجه به مشکلاتی که برخی دوستان اعلام کرده بودن و خودم به شخصه با آنها روبرو بودم به دوستان پیشنهاد کردم که برنامه درسی خودشون رو به دوبازه ی دوماهه بشکنن و هربازه 5 منبع بعلاوه درس زبان مشترک دوبازه ....

من خودم از اول خرداد تا همین امروز یعنی 31 تیرماه که پایان بازه ی اول زمانی برنامه ست علاوه بر زبان دروس:"ریاضیات گسسته"،"هوش مصنوعی"،"طراحی الگوریتم"،"سیستم عامل"،"معماری کامپیوتر" رو مطالعه کردم...

حالا در مورد این منابع مختصر توضیحاتی میدم واسه دوستانی که هنوز این منابع رو نخوندن و یا تازه شروع به خوندنشون کردن.

-------

اما درس زبان:

برای درس زبان به دوستان پیشنهاد کردم که کتاب 504 لغت رو بخونن(که گفته ی اساتید زیادی بوده!) که 42 درس داره.اگه این کتاب رو نگاهی کرده باشید دیدید که برای هردرس 12 لغت تازه نوشته شده که در ابتدای هردرس این 12 لغت رو با چند جمله توضیح داده، برای توضیح و مفهوم اصلی لغت و در ادامه ی درس چند قسمت کوتاه دیگه برای استفاده ی این 12 لغت در جملات مختلف آورده شده.اگه دوستان هر درس رو برای 2 روز درنظر بگیرن میتونن روز اول 12 لغت رو بهمراه 12 مورد توضیحی این لغات بخونن که بیشتر از یه ساعت وقتتون رو نمیگیره.بقیه قسمتهای کوتاه که از اون درس مونده روز بعد میتونید مطالعه کنید و باتوجه به اینکه روز قبل معنی کلمات رو تاحدودی یادگرفتید روز دومتون زیاد وقتگیر نیست و اونم حدود یه ساعت وقتتون رو میگیره....هرچه جلوتر میرید چون دامنه لغاتتون وسیعتر میشه وقت کمتری برای این درس گرفته میشه.

-------

اما درس معماری کامپیوتر:

یه کتاب حدود 500 صفحه ای با 13 فصل...4 فصل اول اون مربوط به درس مدارمنطقیه که حتما بخونید و 9 فصل دیگه.....کاری ندارم که هرکی تو دانشگاه چندفصل از این 9 فصل باقی مونده رو خونده ولی برای خودت حساب کن که تاحالا هیچی این فصلا رو نخوندی.من به شخصه اولین بارم بود که کتاب موریس مانو رو میخوندم (ولی برای امتحان معماری 2 فصلش رو نگاهی کرده بودم)...خیلی از دوستان ممکنه اولش که شروع به خوندن این درس کنن به خاطر گیج کننده بودن مطالبش اذیت شن و کتابو کنار بزارن و برن سراغ پوران پژوهش معماری کامپیوتر که واقعا میگم اشتباه محضه اشتباه اشتباه....

به هرطریقی شده ،با هرسختی که شده منبع اصلی معماری رو اول بخونید بعد برید سراغ کتابای کمک درسی و کنکوری...قبول دارم واسه کسی که اصلا این منبع رو نخونده اولش سخته ولی بعدش راه میفتی....من طبق برنامه روزی 10 صفحه معماری میخوندم واگه روزی نمیرسیدم این منبع رو بخونم 10 صفحه ی اونروز رو تقسیم میکردم بین روزای باقیمانده اون بازه...فصلای پایانی که برسید متوجه حرف من میشید...بخدا روزایی میشد که ساعتها رو یه صفحه از این منبع میموندم ولی تا اون مطلب رو متوجه نمیشدم نه میرفتم خط بعدی ونه سراغ منبع بعدی...

وقتی قراره از وقت و تفریح خودت بزنی و درس بخونی پس خودت به فکر خودت باش و خوب خوب درس و بخون...

منبع موریس مانو واقعا عالیه.منکه ازش راضی راضی بودم چون هرمطلبی رو که میگفت بعدش با یه مثال توضیحش میداد تا خوب متوجه منظورش بشی...

-----

اما درس سیستم عامل:

یه کتاب حدود 600 صفحه ای با 12 فصل... واقعا میگم من از خوندش برای اولین بار لذت بردم و چون مطلبش قابل فهم بود هرروز درسمو با این کتاب شروع میکردم تا سرحال بیام و مث کتاب معماری کامپیوتر موریس مانو  واقعا باید مفهومی خوندنش مفهومی مفهومی...اگه خوب این منبع رو خوندی مطمئن باش کتاب "سیستم عامل" جلد مشکی مقسمی ویژه ارشد رو واقعا بدون مشکل میخونی...

-------

اما درس هوش مصنوعی:

یه کتاب حدود 500 صفحه ای با 12 فصل.....راستش رو بخواید من فقط 9 فصل اولش رو خوندم هرچند دکتر صادق زاده تاکید کردن که 3فصل آخر خونده بشه ولی من چون سرفصل امسال درس هوش رو نگاه کردم و فقط فصلای 1تا9 جز سرفصل امسال بودن از خوندنشون پشیمون شدم ولی حتما قبل کنکور یه نگاهی به این 3 فصل میندازم که پشیمون نشم(حتما حتام میخونمشون).

روزی 10 صفحه از این کتاب رو میخوندم و نکات اضافه رو به جزوه ی درس هوشم اضافه میکردم.اولش که شروع کردم خیلی برام سخت بود که کتاب راسل رو بخونم چون جملاتش واقعا سنگین و بعضی قسمتا نامفهوم بود هزار بار پشیمون شدم که ول کن این منبع بشم ولی لعنت برشیطون گفتم و منبع رو خط به خط خوندم و الانم به همه دوستان پیشنهاد میکنم حتما اول منبع اصلی رو بخونید و بعد کتاب پوران پژوهش که واقعا کتاب کمکی عالی برای درس هوش مصنوعیه...

------

اما درس ریاضیات گسسته:

در مورد این درس یه اشتباهی کردم که...من از کتاب کمکی راهیان ارشد شروع کردم بخوندن که واقعا کارم اشتباه بود وباید اول کتاب منبع رو میخوندم چون کتاب کمک درسی نکات کنکوری و کلیدی رو گفته درخالی که توضیحاتش در مورد این نکات یا کمه یا اصلا توضیحی نداده و برای مثال حل کردن واقعا با مشکل روبرو میشی...در واقع در مورد تمام مباحث این درس بجز قسمتای مربوط به مجموعه های جبری و یکریختی ومشبکه ها و جبر بول و....که تو دانشگاه این قسمتا تدریس نشده بود مشکل نداشتم ....ولی به همه دوستان پیشنهاد میکنم کسانی که تاحالا گسسته رو شروع به خوندن نکردن اول کتاب درسی ریاضیات گسسته دکتر قلی زاده یا کتاب گریمالدی رو بخونن بعد برن سراغ کتاب راهیان ارشد یا پوران پژوهش....

-------

اما درس طراحی الگوریتم:

برای این درس کتابای منبعی معرفی شده که تو این وب نوشتم و تو صحبتای دکتر صادق زاده هم اومده ولی من خودم چون از ترم اول که این درس رو پاس کردم با منبع پوران پژوهش و جزوه دکتر قلی زاده خوب کار کرده بودم و تقریبا با این درس مشکلی ندارم فقط کتاب پوران پژوهش رو مربوط به این درس و جزوه ی درسی خودمو و جزوه ی دکتر قلی زاده رو بعضی مواقع میخوندم.

------

اینکه هرکس چه جور درس بخونه بهتره رو من و هیچکس دیگه نمیتونیم به یه داوطلب کنکور بگیم بخصوص داوطلب کنکور ارشد که سابقه ی چندبار شرکت در کنکورا رو داشته....ببین درطول ترمای دانشگاهت چطور درس خوندی که درس رو متوجه شدی؟!کدوم روش رو استفاده کردی و به بن بست خوردی؟!کنکور ارشد با کنکور متوسطه فرق داره همه ی اساتید رو مفهومی خوندن منابع اصلی تاکید دارن و بعد تست کار کردن و کتابای کمکی درسی....

پس اول منابع رو خوب مفهومی بخون بعد برو سراغ تست زدن تو ماهای آخر نزدیک کنکورت....اگه کنکورهای سالهای اخیر رونگاهی بندازید میبینید که سال به سال سوالا مفهومی تر میشن برای همین تاکید رو منابع اصلی بیشتر شده بخصوص درسایی که رو که حس میکنی مشکل داری و باید بیشتر وقت براشون بزاری... 

ازما گفتن بود!!!!

روشهای مدیریت زمان

لابد دور و بر شما هم آدم‌هایی هستند که آنها را به‌خاطر تمرکز و تاثیرگذار بودن‌ و شور و اشتیاق‌شان تحسین می‌کنید. تحسین‌شان می‌کنید که نبض زندگی‌شان دست خودشان است و انگار همه چیز را در محیط کار و زندگی‌شان تحت کنترل دارند، احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده که آنها چگونه می‌توانند همیشه کار درست را در زمان مناسب انجام ‌دهند، در حالی که خیلی‌ها سخت‌ کار می‌کنند و باز هم برای کامل کردن کارشان باید تقلا کنند؟ واقعیت این است که خیلی‌ها با این مشکل دست به گریبان‌اند. خیلی‌ها پرکاری بیش از حد دارند و در عین حال، استرس دارند و احساس می‌کنند زندگی‌شان از کنترل خارج شده. می‌گویند حلال همه این مشکلات یک چیز است: مدیریت زمان! برخی از مهم‌ترین نکاتی را که باید درباره مدیریت زمان دانست، با هم مرور می‌کنیم...

١- برای اینکه زمان‌تان را درست مدیریت کنید لازم است اطلاعات و آگاهی‌هایی از اهداف‌تان داشته باشید. واقف بودن به هدف‌هایتان به شما کمک خواهد کرد که چه کارهایی را در اولویت قرار دهید.

٢-  مدیریت زمان با به وجود آوردن برنامه‌ای که برای شما کار می‌کند و نه برای دیگران، شما را پشتیبانی می‌کند. این برنامه شخصی به شما قابلیت بررسی چیزهایی را می‌دهد که برای شما بسیار مهم هستند.

٣- مدیریت موفقیت‌آمیز زمان یعنی مشخص کردن اولویت‌ها و برنامه‌ریزی فعالیت‌ها. برای این منظور، یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها این است که موقعیت‌های غیرممکن ایجاد نکنید؛ یعنی در دام پرکاری گرفتار نشوید. سعی نکنید تمام‌وقت کار کنید و تمام وقت‌تان را پر کنید. از وقت‌تان برای رسیدن به موفقیت استفاده کنید نه شکست.

۴-  اولویت‌ها را مشخص کنید. کارهایی که در اولویت هستند را مشخص کنید و هر کاری را که لازم است انجام دهید تا در آن موفق شوید و اگر لازم شد مدت زمان انجام کارهایی که اهمیت کمتری دارند را کاهش دهید.همواره مدیریت با برنامه‌ریزی همراه بوده است. از لیست‌ها برای تنظیم اولویت‌ها استفاده کنید. کارهایتان را برنامه‌ریزی کنید و میزان پیشرفت‌تان را اندازه بگیرید، طبق لیست‌هایی که برایتان خواهم گفت.

۵-  یک تقویم هفتگی درست کنید. آن را راهنمای بودجه زمانی خود بسازید. درس‌ها، کارها، تفریحات، برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌تان و غیره را لیست کنید. کارهایی که مقدم هستند را در بهترین زمان‌هایی که می‌توانید انجام‌شان دهید، برنامه‌ریزی کنید. انعطاف‌پذیر باشید. برنامه‌تان را طوری تنظیم کنید که در صورت لزوم بتوانید تغییراتی در آن ایجاد کنید. برنامه‌تان را همیشه همراه داشته باشید و در اغلب اوقات به آن سر بزنید. اگر موثر نبود آن را عوض کنید. (نکته اساسی: کارتان را برنامه‌ریزی کنید، سپس برنامه‌تان را اجرایی کنید.(

ادامه مطلب ...

مصاحبه نفر اول معماری کامپیوتر۹۰

سلام 

اینم یه انگیزه ....تورو خدا درس خوندن به این شیرینی...درس خوندن غم و غصه های آدمو با خودش میبره...آی که چه کیف میده درس بخونی و واقعا به بار علمیت اضافه شه و بتونی برای اطرافیانت مفید واقع بشی... (باتشکر از دوست بزرگوار ،جناب آقای me)

=======

ضمن  تبریک ویژه به جناب آقای مهندس هادی مردانی به سبب کسب رتبه یک شما دوستان عزیز را به مطالعه این مصاحبه گرم و صمیمی دعوت میکنم:

ضمن معرفی خودتان بفرمایید چه رتبه ای در چه رشته‌ای از کنکور کارشناسی ارشد کسب نموده اید:

هادی مردانی کمالی هستم رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد گرایش معماری کامپیوتر(سخت افزار) فارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی و داوطلب کلاسهای کارشناسی ارشد نصیر

آیا فکر میکردی رتبه یک شوی؟

 راستش بعد کنکور  خیلی اظهار نظر راجع این مسئله مشکل بود چون امسال خیلی کنکور سخت بود به خصوص درسهای مشترک  سئوالها یک کم اذیت می کرد.

مثل درسهای معماری و ساختمان داده واقعا سخت بودن  من هم در درس  معماری قوی بودم ولی درسرجلسه  اذیت شدم و سیستم عامل هم سخت بود از کنکورکه  بیرون اومدم نامید ترین آدم دنیا بودم و واقعا هیچ حسی نداشتم و فقط این فکر و می کردم که چه واحدی رو برای سال دیگه نگه دارم البته روز دوم کنکورخیلی بهتر بود.  من همیشه ریاضی و دروس تخصصی نقطه قوتم بود و باز ریاضی رو خوب دادم

روز دوم تخصصی ها رو که زدم خوب بود یه خورده آروم شدم  ولی هرگز انتظار نداشتم که چنین رتبه ای کسب کنم و فقط انتظار داشتم که رتبه دورقمی بیارم ودانشگاه صنعتی شریف قبول بشوم .

چطور شد که تصمیم گرفتی ادامۀ تحصیل بدی؟

حتی از موقعی که دوران ابتدایی درس می خوندم دوست داشتم تا بالاترین مقطع درس بخونم همون موقع هم دوست داشتم تا دکترا درس بخونم

•از چه زمانی تصمیم گرفتی در آزمون ارشد شرکت کنی؟

من اصلا قصد نداشتم 4 ساله درسمو تموم کنم و کنکور بدم ولی خوب وقتی کم کم پیش رفتم دیدم دور از دسترس نیست.  تقریبا از بهمن ماه پارسال عزمم رو جزم کردم که برای آزمون 90 شرکت کنم و تصمیم گرفتم از همان موقع هم درس بخونم

آیا سال گذشته هم در کنکور شرکت کرده بودی؟

سال 89 هم بصورت آزمایشی ثبت نام کردم ولی خوب شرکت نکردم

درس خواندن رو از چه زمانی شروع کردی؟ 

........ 

اگه میخوای ادامه مصاحبه رو بخونی و کارنامه ی این رتبه ی یک رو ببینی ... 

برو ادامه ی مطلب

ادامه مطلب ...

خوندنش ضرر نداره....

 با سلام 

ممکنه خیلی از دوستان این ترفندا رو بلد باشن ولی بعضی ها هم ممکنه بعضی از این ترفندا رو ندونن...این ترفندا برای کسانی که میخوان فقط از طریق کیبرد صفحاتشون رو مدیریت کنن خیلی کاربردیه... 

-----

اگر شما خود را یک کاربر حرفه ای یا حتی آماتور پی.سی بدانید، حتما ارزش میانبر های کیبرد در افزایش کارایی را درک می کنید. تقریبا اکثر کاربران، برای کار هایی مثل کپی و پیست کردن متن هایشان از کیبرد استفاده می کنند. یا وقتی وضع پایداری ویندوز وخیم می شود از میانبری مثل Ctrl + Alt + Delete استفاده می کنند. این ها میانبر های رایج و جا افتاده ای در میان کاربران هستند. اما یک بخش دیگر هم از میان بر ها هستند که در چند سال اخیر به ویندوز اضافه شده اند. اما متاسفانه بسیاری از کاربران از آن ها بی اطلاع هستند. بنابراین اگر می خواهید به طور مختصر و مفید با 15 میانبر عالی برای افزایش کارایی، آشنا شوید،ادامه ی مطلب رو بخونید:

- تکان دادن یک کلمه ای اشاره گر با هر حرکت:

1.JPG

مشغول تایپ هستید. نگاهی به صفحه مانیتور می اندازید و می بینید یک کلمه در وسط خط شما اشتباه تایپ شده. احتمال زیاد از کلید های جهت دار کیبرد برای رسیدن به آن کلمه و ویرایشش استفاده می کنید. اشاره گر با هر بار فشار دادن کلید های جهت دار، یک حرف به عقب یا جلو می رود. از این به بعد کلید Ctrl را هم درگیر کنید تا اشاره گر مجبور شود یک کلمه به جلو/عقب برود. به این ترتیب سرعت شما افزایش خواهد یافت.  

- انتخاب یک کلمه ای متون با هر حرکت:

2.JPG

گاهی وقتی مشغول تایپ هستید و متوجه اشتباه بودن چند کلمه می شوید، شیفت را می گیرید و با کلید های جهت دار ویندوز کلمه های غلط را انتخاب کرده، ویرایش می کنید. در این هنگام با هر بار زدن کلید های جهت دار، یک حرف انتخاب می شود. اما اگر دوباره به سراغ کلید Ctrl بروید، می توانید با هر بار زدن کلید، یک کلمه را انتخاب کنید.  

- حذف یک کلمه با هر حرکت:

3.JPG

کاملا طبیعی است که برای حذف کلمات از کلید Backspace استفاده کنید. اما این کلید هم حرف ها را پاک می کند. برای عملکرد سریع تر لازم است Ctrl را هم همراه بک اسپیس فشار دهید تا با هر بار فشار دادن این دکمه یک کلمه از متنتان پاک شود.

- انتخاب تمام متن های خط فعلی:

4.JPG

برای این که بخواهید متن ها را در خط فعلیتان انتخاب کنید، راه درازی پیش رو ندارید! کافی است کلید شیفت را با دکمه Home یا End ترکیب کنید تا این عمل انجام شود. ضمنا یادتان باشد اگر کلید شیفت را با Home بگیرید، متون از اول خط تا جایی که اشاره گر در آن قرار دارد انتخاب می شوند. اما اگر از دکمه End استفاده کنید. متون از مکان اشاره گر تا انتهای خط انتخاب می گردند.  

- کوچک کردن تمامی پنجره ها:

5.JPG

می خواهید با یک حرکت تمام پنجره هایتان را مینیمایز (کوچک) کنید؟ از ترکیب کلید های ویندوز و M استفاده نمایید.  

- بین پنجره ها بچرخید:

6.JPG

اگر به هر دلیلی لازم شد بین پنجره های باز یا بسته گردشی داشته باشید، می توانید از ترکیب کلید های ویندوز و Tab استفاده کنید. در ویندوز 7 و ویستا، این کار در نمایی سه بعدی و لذت بخش انجام می پذیرد.  

- کامپیوتر را قفل کنید:

7.JPG

مطمئنا بازگشت به صفحه ی ورود پسورد و به عبارتی قفل کردن کامپیوتر، کاری است که با کیبرد، راحت تر و لذت بخش تر می شود. کلید ویندوز را با L ترکیب کنید و خلاص!   

--------- 

کامنت آقای مهندس قلاوند(با تشکر): 

برای اینکه یه لیست کامل از این shortcut ها ببینید و کلی کلید ترکیبی دیگه کشف کنید کافیه :
برای ویندوز XP به این لینک:http://support.microsoft.com/kb/301583
برای ویندوز ویستا و 7 به این لینک:http://windows.microsoft.com/en-US/Windows7/Keyboard-shortcuts
سر بزنید ...
واما برای کسانی که همیشه به نت دسترسی ندارن ، کافیه یه جای خالی دسکتاپ کلیک کنید و F1  رو بزنید و تو قسمت Search  جمله keyboard shortcuts رو سرچ کنید ، یه لیست کامل بهتون میده ...
از بین همه کلیدای میانبر از F5 خوشم میاد ، چون هم ویندوز رو refresh میکنه هم برنامه ویژال استادیو رو Run میکنه و نتیجه کار مشخص میشه ...
--- 

در تکمیل راهنمایی این دوست بزرگوار:در صفحه ی باز شده ی Help میتونید به خیلی چیزای دیگه دسترسی داشته باشید.اگه زبانتون کمی خوبه بهتون توصیه میکنم حتما هروقت هرجای سیستم با مشکل روبرو شدید از همین Help سیستم عاملتون استفاده کنید و نیاز به هیچ کتاب دیگه ای نخواهید داشت...یه روز وقت بزار Help ویندوزتو زیرو رو کن ضرر نمیکنی... 

Start-Help and support-What's new in Windows XP-see Also:Windows keyboard shortcuts overview 

روی هرکدوم از علامتهای + کلیک کنید یه دسته از این میانبرا رو میتونید مشاهده کنید.

بقیه ترفندها در ادامه ی مطلب

ادامه مطلب ...