.... ارشد هوش مصنوعی  ....

.... ارشد هوش مصنوعی ....

..:::مث تمبر به هدفی که داری بچسب:::..سال ۱۳۹۵ سال برآورده شدن آرزوها.... علم،پناه و عزت و راهنماست.امام علی(ع)
.... ارشد هوش مصنوعی  ....

.... ارشد هوش مصنوعی ....

..:::مث تمبر به هدفی که داری بچسب:::..سال ۱۳۹۵ سال برآورده شدن آرزوها.... علم،پناه و عزت و راهنماست.امام علی(ع)

موسسات و کلاس های کنکور و عوامل موفقیت در کنکور...

سلام دوستای عزیز و داوطلب های کنکور ارشد 

برخی دوستان خواستن که در مورد بهترین موسسه یا بهترین جزوه و کتاب و...مطلبی رو توی وبلاگم بزارم... 

با خوندن این مصاحبه میتونید جواب سوالای خودتون رو پیدا کنید... 

بهتون پیشنهاد میکنم حتما این مصاحبه رو تا آخر بخونید...یه نوع مشاوره ی تحصیلی هست واسه دوستایی که دواطلب کنکور ارشد هستن حالا چه آزاد و چه دولتی!!! 

مصاحبه شوندگان: 

دکتر جواد خلعتبری ، فوق لیسانس روانشناسی بالینی و فوق لیسانس روانشناسی عمومی و دکترای روانشناسی محض و مشاور.


مهندس فرشاد احسانی مدرس برق، لیسانس مهندسی پزشکی ، بیو الکترونیک و فوق الکترونیک از دانشگاه تهران.


مهندس مهدی عباس طاهر، مدرس کامپیوتر.

 

   ۱عوامل موفقیت دانشجویان در کنکور را چه عواملی میدانید

دکتر جواد خلعتبری:
 
اگر ما بخواهیم بصورت کلیشه ای بحث کنیم باید بگیم درس خوندن و هوش و خلاقیت دانشجو ، ولی ما از اون حالت کلیشه اگر بخواهیم خارج بشیم ، این کارهایی که من تا حالا انجام دادم به این نتیجه رسیدم که پشت کار دانشجو خیلی مهم ، اینکه دانشجو خودش تلاش بکند با تکنیک های شناختی درس خوندن آشنا باشد با تکنیک های فراشناختی درس خوندن یعنی نظارت ، کنترل و تعدیل کردن روش مطالعش خیلی مهم ، در واقع باید ببیند که در واقع چه نوع اطلاعاتی در اختیارش اطلاعات ، اطلاعات ساده و حفظ کردنی یا اطلاعات پیچیده و فکر کردنی که در واقع از راه کارهای مناسبش استفاده کند ، که در واقع در این بحث نمی گنجد ولی من می دونم که استفاده از کلاسهای کنکور استفاده از کنکورهای آزمایشی چرا؟ چون که کلاسهای کنکور کمک می کند که کدوم مباحث رو بخونن آزمونهای آزمایشی کمک می کند که دانشجو بفهمد که چقدر خوب یاد گرفته و خودش رو تست کند. علاوه بر تست کردن که شکافها مشخص می شه می تونه به دانشجو کمک بکنه که در واقع ترسش از کنکور بریزه چون خیلی از دانشجوها واقعاً خوباً ولی زمان بندی درستی برای تست زدن نخواهند داشت یا اصلاً با دیدن سوال ها حالشون بد می شه این اضطراب آزمونشون می تونه با انجام دادن آزمون های آزمایشی اضطرابشون از بین بره ، پیدا کردن موسسه خوب ، پیدا کردن استاد خوب ، پیدا کردن مکان خوب اینا همه مهم هستند توی درس خواندن منابع درست در واقع اساتیدی که تجربه دارن و با منابع واقعی کنکور آشنا هستند ، واقعاً کنکور یک منبع خواص نیست . منابع متعدد است مثلاً من بگم که شما باید این 15 تا کتاب را بخونید ، هدف این نیست که 15 تا رو همه جاش رو بخونید ، 15 کتاب ممکن هست یک کتاب بشود ، 15 کتاب قسمت های خاص ، در واقع من فکر می کنم دانشجو باید بگرده اساتید مناسب را پیدا بکند تو هر درس و سعی بکند ببیند با کدوم موسسه داره همکاری می کنه ، اون موسسه بره ثبت نام بکنه و بتونه از راه میان بر استفاده کند در واقع به نظر من میان برهمینه که سر کلاس ها حضور پیدا کند.

 مهندس مهدی عباس طاهر:عوامل مکرری وجود داره ولی سه تا از مهمترین عواملش به نظر من یکیش مطالعه کامل و دقیق مطالب درسی است که برای آزمون ازش سوال مطرح می شه ، مورد بعدیش حل نمونه سوالات 4 گزینه ای توسط خود داوطلب یا اونجایی که مراجعه می کند به عنوان کلاس این سوالات براش طرح بشه و حل بشه و در مرحله سوم آزمون یا تستی که باید از خودش بگیره در رابطه با اون آموخته هایی که داشته.


.۲ 
اگر ما فرض را بر این بگذاریم که یک موسسه از لحاظ ارائه خدمات آموزشی بالاترین سطح کیفی رو دارد، به نظر شما یک چنین موسسه ای چند درصد در قبولی دانشجویان در کنکور تأثیر دارد ؟

دکتر جواد خلعتبری :من فکر می کنم در حدود 70 تا 80 درصد الان موسسات ما موثر هستند چون شما وقتی قبولی های کنکور رو نگاه می کنید حداقل در یک یا دو کنکور آزمایشی شرکت کردند اگر نگیم تمام دروس رو ثبت نام کردن یا تمام دروس رو تو کنکور آزمایشی بودن ولی در واقع تو یکی دو تا بصورت آزمایشی شرکت کردن ولی حالا می بینیم رتبه های برتر همه از تو کلاسهای کنکور در آمدن. من فکر می کنم کلاسهای کنکور نه اینکه چیز جدیدی رو به دانشجو بگه ، کلاس کنکور یک میان بر است ، یک در واقع فرصت جدیدی رو به دانشجو بگه ، کلاس کنکور یک میان بر است ، یک در واقع فرصت جدیدی برای دانشجو ایجاد می کند به خصوص دانشجویانی که مشغله دارن ، ببینید ما دو نوع دانشجو داریم یک سری دانشجویی که در واقع خودشون وقت دارن و می تونن ببینن منابع رو بخونن خوب من خیلی به اونها پیشنهاد نمی دم کلاس کنکور ولی طیف وسیعی مشغله دارن سر کار می رن ، زن دارن ، بچه دارن ، نمی دونم شغل دوم دارن برای اینها کلاس کنکور در واقع می شه گفت فوق العاده است.

مهندس فرشاد احسانی:
بسیار زیاد ، بدون شک می تونم بگم بالای70 % اولاً انگیزه خودشون خیلی مهم است  انگیزه خودشون ، تلاششون ، زحمت اساتید ، فعالیت موسسه اما به نظر من کل اینها با همدیگه جمع بشن یک درصدی بالای 70% رو تشکیل می ده.

مهندس مهدی عباس طاهر:
به خود داوطلب این مورد بیشتر بر می گرده داوطلب هایی که تو دانشگاه های مثلاً تاپ با رتبه های کنکور سراسری تاپی قبول شدن آزمونهای منظم و مشاوران تخصصی کلاس کنکورها بیشتر بدردشون می خوره نه تدریس مطالب ، اما در مورد دانشجویانی که مثلاً میان تو مقاطعی تحصیل می کنن و یا می خواهند رشته ی غیر مرتبط امتحان بدن یا تو دانشگاه هایی بودن که از نظر تدریس یک سری مواردی رو در حین تدریس خود دانشجو بهتر در جریان است که چه اتفاقهایی می افتد خوب کلاس کنکورها می توانند تا 80-90 % تو قبولی شدن تأثیرگذار باشد. چند تا دلیل اساسی هم وجود داره ، اولاً این که توی یک درس اون رفرنس اصلی که مد نظر برای دبیر خونه برای آزمونهای خوندن توی 80-90% دانشگاه ها احتمال داره که درس خودش تدریس نشه یعنی که درس جایزین کتاب دیگه ای ، استادهایی که سر کلاس می یان معرفی می کنند این مورد اول ، مورد دوم وقتی کتابی رفت وتدریس شد خیلی از بخش هاش حذف می شه خوب در صورتی که تو آزمون سراسری از کل اون مباحث سوال طراحی می شه . مورد سوم اساتید که اون درس رو تدریس می کنن در تمام شهرها و استانها کشور این امکان وجود نداره که استاد رشته ای فارغ التحصیل همان رشته با سابقه کار بالایی تو همان رشته بیاد این درس رو تدریس بکنه ، بعضی مواقع می بینیم که اساتید غیرمرتبط تدریس می کنن ، این هم یک مورد دیگه هستش که مثلاً باعث می شه یک فرد با اینکه درس خیلی خوبی هم حتی داره تو یکی دو تا درس خیلی ضعیف است چون استادهاش رشته تخصصی شون نبوده ، مورد بعدی این است که سوا از همه این ها به فرض اینکه مباحث ما مباحث وزارت علوم باشد  کلیه موارد هم تدریس بشه ، استاد هم تدریس انجام داده باشه که بر می گرده به دانشگا ههای تاپ درجه یکی که مثلاً آمار قبولی بالایی دارن ، مورد بعدی اینه که توی دانشگاه های ما تشریحی تدریس می شه اما توی آزمونهای کارشناسی و ارشد به صورت چهار گزینه ای آزمون برگزار می شه مطمئناً شما سوالهایی رو که برای مثلاً آخر ترم 12 سوال رو تو دو ساعت پاسخ بگیری حالا باید همون 12 سوال رو تو روش خیلی سریع تر حدود 20 دقیقه یا 25 دقیقه به جواب برسی ، بنابراین نیازمند اینه که شما از تکنیک ها و روشهای حل اختصاصی استفاده بکنی که بعضاً تو بعضی از کتب یا دروس توسط اساتید خاص مطرح نمی شه برای همین تو جامعه ای مورد نیاز این هستش که کلاسهای کنکور رو هم استفاده بکنیم ، برامون الزام آور است.

.۳ به نظر شما زمان مناسبی که دانشجو باید از خدمات آموزشی و کمک آموزشی استفاده کند چه زمانی است؟


دکتر جواد خلعتبری: بهترین زمان که می تونیم ، این که یکی همین اول تابستون اگر نشد دیگه نیمه اول مهر در واقع این دو زمان بهترین زمان هستش برای کلاس کنکور چرا ؟ چون دانشجو فرصت مطالعه درس هارو به صورت تکراری داره در واقع خوندن فقط مهم نیست تکرار کردن هم اهمیت داره ، در واقع اون آخرا می تونه تست ها رو بزند و مشکلاتش رو مشخص کند ، شکاف هاش رو پر بکند.

مهندس مهدی عباس طاهر:
این هم باز به خود او فرد بر می گرده . وقتی ما کنکور سراسری یا آزاد فرق نمی کنه کارشناسی قبول می شیم و شروع به تحصیل می کنیم ، مطمئناً قبل از کلاس یعنی قبل از قبولی فشار خیلی زیادی رو به خودمون آوردیم که بتوانیم توی اون رشته ی خاص مد نظر و دانشگاه مدنظر قبول بشیم بعد از اینکه اون رشته خاص قبول شدیم ، اون هدف اصلی خودمون رو فراموش می کنیم که مثلاً من می خواستم فوق لیسانس فلان رشته رو تو فلان دانشگاه بخونم حالا اگر لیسانس دانشگاه پایین تری رو قبول شدم از الان باید جبران مافات رو بکنم تا ترم آخر کارشناسی که می خوام امتحان ارشد رو بدم بتونم با رقبای دیگه خودم که توی اون دانشگاه ها دارن درس می خونن برابر بشم به محض اینکه تو کنکور قبول می شیم متأسفانه 90% دانشجویان ما درس رو رها می کنن یعنی ترم اول دوم تحصیلی از نظر آماری با افت تحصیلی بسیار شدید و بعضاً با مشروطی غیر قابل جبرانی روبرو می شوند ، اگر آمار رسمی دانشگاه های مختلف رو ببینید . یک داوطلب باید از همون ابتدا تصمیم خودش رو برای آینده زندگی خودش در نظر بگیره و از همان ابتدا روی اون فکوس کنه تا به نتیجه برسه بعد از اینکه شروع کرد ، تصمیم خودش رو گرفت که به فرض اگر فلان رشته هم قبول شدم ولی ارشد می خواهم یک رشته ی دیگر رو بخوانم باید شروع بکنه ،
اولین کاری که بکنه تهیه منابع بکنه ،
دوم کلاسهای معتبر رو پیدا بکنه ،
سوم شروع کنه کلاسها رو. به صورت اتوماتیک خرد به خرد جمع آوری جزوه بکنه و برای ترم های آخر که نزدیک به امتحان کنکور ارشد هستش برای رفع اشکال مراجعه بکنه نه برای اینکه تازه بیاد مهر ماه ثبت نام بکنه و برای اسفند ماه که می خواد آزمون ارشد بده با انبوهی از اطلاعات ندونسته روبرو بشه اکثراً هم که خوب واحدهای باقیمانه درسی شون رو می زارن برای ماه آخر تداخل پیدا می کنه با آزمون ارشد . این دو تا رو نمی شه باهم هماهنگ کرد بنابراین عرفش اینکه تو چند ترم جلوتر یعنی حدوداً دو یا سه ترم جلوتر اقدام کنه که دروسی رو که کلاً ضعفیف هست دو ترم پشت سر هم کلاس بره بعد دروس عمومی اختصاصی رو تقسیم بکنه مثلاً یک درس عمومی رو با دو تا درس اختصاصی تو یک ترم بره ترم بعدی به همچنین ، ترم بعدی هم به همچنین ، جمع آوری بکنه تا جزو معدلین الف دانشگاه ها هستند یک ترم برای ارشد خوندن مکفی هست اون هم به خاطر نکته ، سوا از همه ی اینها اون چیزی که بیشتر از همه اینها تأثیرگذار هستش اردوهای منظم تست هست که تأثیر بسیار زیادی رو تو قبولی فرد می گذارد. مخصوصاً در انتهای دوره های آموزشی.

.۴ در خصوص استفاده از کلاسهای کنکور چه نکاتی را برای دانشجو مهم می دانید؟

مهندس مهدی عباس طاهر:به طور مثال اگر یک دانشجو بخواهد به یک موسسه ای مراجعه کند برای اینکه می خواهد کلاس کنکوری را ثبت نام کند در آزمون ارشد چند فاکتور تو ذهنش باشه اولین فاکتور باید تو ذهنش باشه .حالا از نظر من یکی اساتیدی است که دارن اون درسها رو تدریس می کنن باید خیلی مهم باشد که اون درس رو داره چه کسی تدریس می کنه آیا رشته خودش همین رشته هست یا نه ، درس رو در جای دیگری تدریس می کنه ، سابقه ی تدریس اون درس رو داره که کسی که می خواد آینده خودش رو با یک اطمینانی می خواد به اون فرد بسپاره به دانسته های او مطمئناً پایه گذاری بکنه بر اساس دانسته های او مطرح می کنه و کلاسهایی که برگزار می کنه چون جزوات اون رو می خواهد بخونه و امتحان بدهد ، خود اون فرد رشتش با دروسی که داره تدریس می کنه مرتبط باشه با اون درس . مورد دوم مشاوران تخصصی هست که تو موسسه ای که ثبت نام می کنه مشاوره تخصصی که برای درس کامپیوتر یا دروس دیگه ای که می شه باید مشاوره تخصصی بر اساس همون رشته باشه و اطلاعاتی درباه اینکه چه درسی رو چه ترمی برداره با چه استادی چند ساعت مورد نیاز است و چه جوری بره تا کلاس تمام بشه خیلی مهم است . مورد بعدی روش برگزاری کلاس است از نظر ، حالا چه تایمی در روز باشه و حالا در مجموع ، بعضی از دروس حجم بیشتری رو دارن مدت زمان بیشتری رو لازم دارن یا بعضی از دروس مدت زمان کمتری رو برای اتمام کلاس لازم دارن، این هماهنگ کردن که چه تایمی برای چه درسی و چه کلاسی مورد نیاز خیلی مهمه که آدم برای درس های مهمتر مثلاً تایم بیشتری رو بزاره و برای درسهای سبک تر تایم کمتری رو که شاید خودش هم بخونه .
 
مورد بعد آزمونهای منظم است حالا دروسی رو که ما خوندیم یادگرفتیم تمام شد مثلاً آزمونهای منظمی برگزار می شه که خودمون بفهمیم چه درصدی پیشرفت داشتیم ، مثلاً اگر تو آزمون اول ، 60% درسی رو می تونیم بزنیم ، تو آزمون دوم بالاتر رفته یا پایین تر ، اگر پایین تر رفته روش مطالعه مون غلط بوده ، روش رو عوض کنیم تا بتونیم درصد بالاتری رو تو آزمون سوم بگیریم و همین تا انتها که نزدیک به آزمون اصلی باشد . مورد پنجم که برای من خیلی مهمتر هست مکان برگزاری کلاس است. تو مکانهایی که از نظر روحی روانی به داوطلب این استرس رو ازش کم می کنه یا اون امید یا اطمینان خاطر از نظر روانی به یک داوطلب داده می شه حدوداً باعث می شه حدوداً 20-30% بالاتر از او چیزی که حد میانگین خود اون فرد هم باشه بتونه به سوالات پاسخ بده وقتی در یک محیطی از لحاظ روحی روانی آرام و بدون استرس هم تحصیل می کنه همین آزمون برگزار می شه هم مشاوره می شه. در نهایت هم اطلاع رسانی دقیق از تاریخ برگزاری آزمون که چه دروسی از سرفصل حذف شده و چه بخشهایی اضافه شده چه دروسی رو باید امتحان بدن چه دانشگاهی چند نفر رو در چه دوره ای از شبانه و روزانه می گیره برای داوطلب ها خیلی مهم است که بدونه با چه درصد چه دروسی رو تو آزمون جواب بده چه دروسی رو جواب نده تا به جواب اصلی که می خواد برسه.

.۵ از نظر شما موسسه ای که کیفیت خدمات آموزشی اش بالاست باید دارای چه خصوصیاتی باشد؟

مهندس مهدی عباس طاهر:
باید چند تا کار بکنه اولیش برنامه ریزی دقیق است که ما ترم رو کی شروع می کنیم کی تموم می شه ، آیا اون مدت زمانی که تموم می شه تا بخواهیم رفع اشکال بکنیم خودمون رو دروسی رو که سر کلاس با سرعت بالا تدریس شده بخواهیم دوباره مرور و رفع اشکال کنیم مورد نیاز ، آیا وقت می شه ما این کار رو انجام بدیم یا نه ، برنامه ریزی دقیق اولین چیزیی که برای هر کاری سوای از درس و تحصیل حتی برای زندگی شخص هم لازم هستش ، مورد دوم به کار بردن سرفصل های اصلی است ، یعنی در اون موسسه ای که ثبت نام می کنیم سرفصل های اصلی تدریس بشن نه سرفصل های که تفاوت داره چرا که اگر من مثلاً چهار ماه توی یک کلاس شرکت می کنم توقع این رو دارم که حداقل سوالهایی که تو آزمون سراسری یا آزاد یا موسسات دیگر از من گرفته می شد حداقل مطالب برام آشنا باشه اگر حتی نمی تونم جوابگوی سوالات بشم ولی مطالبش به من تدریس شده باشه یعنی مشکل از خودم باشه که نخوندم نه از معلمی که اصلاً مطالب رو تدریس نکرده ، مورد بعدیش برگزاری آزمونهای منظم هست این به من خط میده ، من توچه وضعیتی هستم یک درس رو کاملاً باید پاک کنم کنار بزارم یا روی یک درس ضعیف هستم بیشتر باید تلاش بکنم یا اینکه همین روشی که در پیش گرفتم مثمر الثمر هستش ، چه کار می کنه ، برای من جوابگو هست . در نهایت هم کلاسهای رفع اشکال ، دانشجویان وقتی درسهاشون تمام شد باید از حالا از برنامه ریزان یا مسئولین موسسه بخوان که براشون کلاس حل تست بگذارند.